ALLMÄNNA KÖPEVILLKOR

 

Säljare: Line Design & Beauty AB (”vi”), org.nr 559212-8424 Kundservice: kundservice@linefurniture.se • Tel +46 73-914 64 67 Postadress (ej besöksadress): Sveavägen 159, 113 46 Stockholm Lager/returadress: Kaserngatan 5, 151 66 Almnäs Integritetspolicy: Se hemsidan.

Allmänt Dessa villkor gäller vid köp i butik och vid distansköp mellan Line Design & Beauty AB och konsument (”Kunden”). Vid beställning behöver Kunden vara minst 18 år. Vi behandlar personuppgifter enligt vår integritetspolicy (se hemsidan).

Priser och betalning Priser anges i SEK inklusive moms. Eventuella kostnader för leverans och valda tilläggstjänster framgår innan köpet slutförs. Betalning sker via de betalsätt som presenteras i kassan (ev. kreditköp regleras av respektive kreditgivares villkor). Orderbekräftelse skickas via e-post.

Kontakt och kundservice Kunden kan kontakta oss via valfri kanal: e-post, telefon, brev eller i butik. För snabbast hantering rekommenderar vi e-post till kundservice@linefurniture.se. Alla ärenden registreras i vårt ärendesystem och besvaras i den ordning de kommer in. Under perioder med hög belastning kan svarstiden bli längre. Vid telefonsamtal säkerställer vi att ärendet registreras skriftligt för spårbarhet.

Leveransområde och avisering Vi levererar i hela Sverige samt i större delen av Storköpenhamn. Kunden får avisering via e-post och/eller sms med information och uppdateringar om leveransen.

Leveransalternativ

  • Standardleverans (grundalternativ) – leverans till port/tomtgräns vardagar inom angivet tidsfönster. Inbärning eller montering ingår inte.

  • Guldleverans (tilläggstjänst) – inbärning/uppbärning och montering i bostaden samt bortforsling av emballage om så avtalats. Pris visas i kassan eller lämnas i offert före beställning.

  • Riskövergång – Vid Standardleverans övergår risken när varan avlämnats vid port/tomtgräns enligt avtal. Vid Guldleverans övergår risken när tjänsten avslutats på plats.

Tidsbokning, förutsättningar och bomkörning Kunden ansvarar för att mottagning kan ske inom avtalat tidsfönster samt att framkomliga gångar, fri yta och hiss (där det krävs) finns för inbärning/uppbärning. Om leverans inte kan fullföljas på grund av omständigheter hos Kunden kan skälig omboknings- eller bomkörningsavgift tas ut motsvarande faktiskt uppkommen kostnad enligt prislista. Ny tid erbjuds därefter snarast möjligt.

Ångerrätt vid distansköp Kunden har 14 dagars ångerrätt från den dag varan tagits emot. När ångerrätten utövas återbetalas varans pris samt kostnaden för Standardleverans (grundalternativet). Om Kunden valt en dyrare leveransnivå återbetalas inte mellanskillnaden.

Kunden kan meddela ånger via valfri kontaktkanal (e-post, telefon, brev eller i butik). Ett meddelande om att ånger åberopas räcker; vi bekräftar och lämnar returinformation.

Tilläggstjänster (t.ex. Guldleverans) återbetalas om de inte har utförts. Har Kunden uttryckligen samtyckt till att en tilläggstjänst påbörjas under ångerfristen och tjänsten är fullgjord, ingår den inte i återbetalningen.

Retur och emballering Retur kan ske genom att Kunden själv lämnar in varan till vårt lager på Kaserngatan 5, 151 66 Almnäs, eller genom hämtning via vår anvisade transportör mot skälig faktisk kostnad. Kunden kan även anlita annan speditör.

Vid retur med vår anvisade transportör övergår risken när varan överlämnas till transportören. Vid egen vald transportör kvarstår risken hos avsändaren till dess att leverans skett till oss.

Originalemballage är inte ett krav men rekommenderas. Varan ska emballeras stötsäkert. Om varan hanterats mer än nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion, eller skadats p.g.a. bristfällig emballering, kan ett skäligt värdeminskningsavdrag göras. Vi informerar alltid om eventuellt avdrag innan återbetalning.

Återbetalning Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål efter att vi mottagit varan eller bevis på att den har sänts tillbaka. Återbetalning görs via samma betalningssätt som vid köpet om inte annat överenskommits. Vid kreditköp hanteras återbetalning i samverkan med kreditgivaren.

Reklamation (fel i vara) Kunden kan reklamera via valfri kontaktväg. Ett meddelande om att fel åberopas och en kort beskrivning räcker; vi kan be om kompletterande underlag (t.ex. bilder/video) för att påskynda bedömningen. Reklamation som görs inom två månader från att felet märkts anses alltid ha skett i rätt tid.

Vid fel får Kunden i första hand kräva avhjälpande eller omleverans, om inte den begärda åtgärden är oproportionerlig. Om felet kvarstår kan prisavdrag eller hävning bli aktuellt enligt gällande rätt. Skäliga kostnader som uppstår på grund av felet, såsom returfrakt enligt vår anvisning eller kostnader för nödvändig tillgänglighet vid åtgärd, ersätts.

Visnings- och second hand-varor Reklamationsrätten gäller även för visnings- och second hand-varor, med hänsyn till varans skick och vad som särskilt avtalats vid köpet.

Specialtillverkade varor För varor som tillverkats enligt Kundens anvisningar eller fått en tydligt personlig prägel (t.ex. måttbeställningar, specialkulörer eller kundunika kombinationer) gäller inte ångerrätt vid distansköp. Detta påverkar inte Konsumentköplagens felregler; reklamationsrätt enligt lag gäller även för specialtillverkade varor.

Ansvar vid leverans, inbärning och montering När leverans, inbärning eller montering utförs av oss eller av vår avtalade transportör ansvarar vi för dessa tjänster enligt gällande rätt. Vid eventuella skador som uppstår i samband med sådana tjänster kontaktar Kunden vår kundservice för åtgärd.

Personuppgifter och kommunikation Vi behandlar personuppgifter enligt vår integritetspolicy (se hemsidan). Samtycke till nyhetsbrev/sms är frivilligt och kan återkallas när som helst. Nödvändig drift- och leveransinformation som krävs för att genomföra köpet kan skickas oberoende av samtycke.

Ändringar av villkoren Villkoren gäller för köp som ingås efter publiceringsdatum. Ändringar påverkar inte redan ingångna avtal. Eventuella särskilda villkor som skriftligen avtalas mellan parterna gäller i första hand.

Tvistlösning och lagval Vi följer svensk konsumentlagstiftning. Vid tvist rekommenderas i första hand kontakt med vår kundservice. Kunden kan även vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Tvist kan prövas av allmän domstol i Sverige.